Nekem a Balaton

Zöld rendszámmal a Balaton körül

2018. szeptember 23. - aestus

Az egyik legnagyobb Magyarországon működő bank jóvoltából volt lehetőségem kipróbálni új, teljes mértékben elektromos flottájuk egyik tagját, amely a gyártó ígérete szerint "gyorsabban tölt, mint egy okostelefon". 

kulso_kep_a_ket_kocsirolblogra1024blur.png

Instruktorom a bank flottamenedzsere volt, aki elmagyarázta, hogy az autókat elsősorban budapesti belvárosi közlekedésre, valamint egyéb rövidebb távokra használják a dolgozók. Az általam kipróbált modell egyaránt rendelkezik lassú és gyors töltést lehetővé tevő okos csatlakozóval, amely folyamatosan kommunikálva a töltővel optimalizálja az áramerősséget és a felvett áram mennyiségét. Egyetlen töltéssel akár több, mint 250 kilométert is megtehetünk, amely bőven elegendő lehet a Budapest-Siófok táv megtételére, majd egy gyors töltés után, a kb. 206 kilométeres Balaton kör teljesítésére.

A Balaton körül mára tizenhét településen, több mint huszonöt töltőállomás várja a tisztán elektromos üzemű autókat. A holtoltsek.hu adatbázisa hasznos útitárs lehet az új tulajdonosok számára. Örömteli hír, hogy a Lukoil, a MOL, az MVM Zrt. és Tesla saját telepítésű állomásai mellett, egyre több településen találkozhatunk a városüzemeltetés által kiépített részben, vagy jelenleg még teljesen ingyenes töltőkkel egyaránt. Érdemes tájékozódni, mert a töltők nem mindegyike non-stop elérhető, sőt olyan is létezik, ahol az állomás használata ugyan ingyenes, de fizetős parkolóba telepítették, amelynek díját köteles megfizeti a töltőt igénybe vevő tulajdonos.

motorhaz_alattblogra1024.jpg

Tesztautónk egy kb. 110 lóerős, 28 kWh teljesítményű akkumulátor rendszerrel ellátott, 165 km/h végsebességre képes típus volt. A modell három előre programozott profillal rendelkezik (normál, eco, sport), amelyek közül a sofőr az útviszonyok, az akkumulátor töltöttsége és saját vezetési stílusa szerint választhatja ki a neki megfelelő beállítást. A legtakarékosabb verzióban elvéve lábunkat a gázpedálról, azonnal érezhető a motorfék intenzív lassító hatása, amely a telepek visszatöltését segíti. Az autót főként ebben az üzemmódban használva, a fékbetétek élettartama elérheti az elképesztő százezer kilométeres határt. Teszteltem a sport üzemmód-padlógáz verziót is, amikor valóban megmutatkozott a villanymotor igazi dinamikája.

belso_kep_tolatokblogra1024_1.jpg

Az általam tesztelt, jól felszerelt modell, listaáron 10 millió forintért vihető el, amely sajnos még mindig nem alternatíva egy normál üzemű, hasonló képességű gépkocsival szemben, de az egyre kedvezőbb elektromos autókra kialakított hitelkonstrukcióknak, akkumulátor csere programoknak és egyéb különféle igénybe vehető kedvezményeknek (ingyenes parkolás, ingyenes töltők, ingyenes úthasználat stb..) köszönhetően évről-évre többen választják a zöld rendszámot.  További jó hír a tulajdonosoknak, hogy 2019 január 1-től, 1500 négyzetméter nettó árusítótér felett, az üzletek parkolójában kötelező lesz minden 100 parkolóhely után, két darab elektromos töltésre alkalmas állomást kialakítani.

Kontra érvként említhető az a tendencia ami a MOL bejelentésével kezdődött, miszerint 2018 augusztus 1-től, kútjaikon töltés típustól függően 2-3000 forintot is elkérnek majd egy "tankolásért", cserébe a cég év végéig további töltőket épít ki országszerte. Ígéretük szerint Budapesten tíz, vidéki városokban pedig további tizenöt helyen lesz lehetőség igénybe venni a szolgáltatást.

 Az EV Obsession 2017-ben kutatásba kezdett, hogy felmérjék, milyen motivációk mentén döntenek elektromos autó vásárlás mellett az új tulajdonosok. A három vezető ok a környezetvédelmi megfontolások, a pénzügyi ösztönzők és az új technológiák iránti nyitottság volt, de közvetlenül ezek után a vezetési élmény is megjelent az indoklások között. Valószínűleg máshogy alakulna a sorrend egy tisztán magyarországi felmérés alkalmával és sajnos a hazai elektromos autó üzembe helyezések körül is vannak még kérdőjelek, de biztosak lehetünk benne, hogy a következő években is folyamatosan növekvő számban számíthatunk majd zöld rendszámokra az utakon.

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemabalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr5914255863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.