A Balaton vizét a mai napig számtalan kalandos és izgalmas történelmi múlttal rendelkező sétahajó szeli. Túlélték a nyilas birodalmi csapatok robbantásait, világháborús aknatalálatokat, ütközéseket és hős matrózaik mentőakcióit, amelyek során maguk nyitották ki a fenékszelepeket, elkerülendő a németek nagyobb pusztítását. Némelyiket a korábbi tervek alapján építették újjá, de sok esetben az eredeti, tófenékről felhozott és felújított hajókkal utazhatunk a mai napig is. A következőkben a Balaton nyolc különleges sorsú legendájával ismerkedhetünk meg közelebbről.
Jókai (Balatonfüred)
A Jókai a Balaton leghosszabb ideje, idén 106 éve szolgáló gőzhajója. Az 1913-ban épült 100 személyes, luxusigényeket is kielégítő nosztalgiahajó, túlélt két világháborút és egy elsüllyesztést is.
A Balatontavi Gőzhajózási Rt. utolsó gőzhajóját Óbudán építették az Első Dunagőzhajózási Társaság gyáregységében, majd szekciókban Siófokra szállították, ahol összeszerelték és elnyerte akkori jellegzetes formáját és fekete színét.
Kalandos életútja során szolgált étkezőként egy úttörőtáborban, Vonyarcvashegynél túlélt egy mellette felrobbanó aknát, második világháborús német csapatok általi elsüllyesztést, járt a Tiszán és a Dunán is mielőtt végleg a Balatonra került.
Kisfaludy (Balatonfüred)
Az eredeti hajó életének legizgalmasabb időszaka az 1848-as forradalom kitörésének idején következett el, amikor vagyonos balatonfüredi családok tagjai a háborús helyzet elől menekülve, a Kisfaludy fedélzetén bevették magukat a tó közepére, ahol más gőzhajó még nem lévén, megközelíthetetlenek voltak. A Kisfaludy eredeti állapotában 1846 és 1887 között teljesített szolgálatot. 2015-ben újraépített pontos mása máig az egyetlen valódi lapátkerekes gőzhajó a Magyar Tengeren.
A fényűző belső tereket Széchenyi István felesége, Crescence irányításával alakították ki. A szalont mahagóni oszlopok, arany burkolatok és tükrök díszítették.
Hableány (Keszthely)
Az eredeti hajó 1867-ben került forgalomba egy francia író tulajdonában. Utazott rajta többek között III. Napóleon, Eugénia császárné és Gróf Széchenyi Ödön is. 1870-től hadiszolgálatot teljesített, majd porosz hadizsákmánnyá vált, végül 1874-ben bizonytalan körülmények között (kazánrobbanás/ágyútalálat) megsemmisült.
A Széchenyi lapátkerekes gőzhajó flotta kisebbik tagja a Hableány, történelmi emlékhajó. 2007-ben a Sión felvontatták a Balatonra, ahol Siófokon és Balatonalmádiban teljesen felépítették. A replikát jelenleg a Balatoni Sétahajózási Kft. működteti, központi kikötője Keszthelyen található. Az új Hableányt hajócsavar mozgatja, lapátkerekeit csak a víz hajtja menet közben.
Az eredeti megsemmisült hajó pontos másolata 2008. nyarán állt forgalomba, első évében Keszthelyen sétahajózott. Tervbe van véve a későbbiekben valódi lapátkerekes meghajtás kialakítása is. A hajó kétszintes, belső terei trópusi faburkolatokkal és selyemtapétával elegáns, régies stílusúak, külső megjelenése gőzhajó jellegű.
Helka (Keszthely)
A második világháború idején 1944. végén, a német csapatok Balatonfüreden elsüllyesztették. A háború utáni rendbetételt követően, 89 év szolgálat után, 1980-ban kivonták a forgalomból, partra került és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden. Később a MAHART visszavásárolta, majd felújítása után, 1996-ban ismét forgalomba helyezte. A többszöri átépítés ellenére máig megőrizte 19. század végi külsejét.
1927. decemberében Fonyód és Badacsony között egy időre a befagyott Balaton foglyává vált.
Fotó: szerző ismeretlen Forrás: http://www.test.doktori.hu/cikkek/helka-csavargozos
A Helka testvérhajójával a Kelénnel együtt a Balaton legrégebbi, jelenleg is használatban lévő hajója. Vas hajótesttel és fa felépítménnyel készült el 1891-ben, a Balatontavi Gőzhajózási Társaság részére. Nevét egy balatoni legenda hősnője, Helka hercegkisasszony után kapta.
A reformkori hangulatot idéző hajó szerepelt a Bujtor István rendezésében és főszereplésével készült Pogány Madonna című filmben.
Kelén (Balatonfüred)
A Kelén és testvérhajója a Helka, a Balaton leghosszabb ideje szolgálatban lévő hajói. 1891-ben Siófokon készült (Titanic csak 1911-ben), az újpesti Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó- Gép- és Kazángyárban, a Balatontavi Gőzhajózási Rt. megrendelésére.
1945. március 27-én a visszavonuló német csapatok, a révfülöpi kikötőben a hajó gépházában robbanóanyagot helyeztek el. A teljes pusztulás elkerülése érdekében, a magyar hajósok a fenékcsapok megnyitásával elsüllyesztették a Kelént. Később kiemelték, helyrehozták, és újra szolgálatba állhatott.
1962-ben átalakították motoros hajóvá, majd 1991-ben, századik születésnapjára teljesen újjáépítették, ma a Balatoni Hajózási Zrt. tulajdonában van.
Csongor (Balatonföldvár)
A Csongor eredetileg fatestű és fa felépítményű hajó volt, amely az IBUSZ Yachtépítő Rt. balatonfüredi üzemében épült 1927-ben, a Balatoni Hajózási Rt. részére. Mára nosztalgiahajóként szolgál a BAHART flottájában és 2017-ben ünnepelte 90. születésnapját. A Tünde nosztalgiahajó ikertestvére.
1944. októberében Siófoknál, egy navigációs hiba következtében összeütközött a Jókai gőzössel. A baleset kapcsán, az akkor még faszerkezetű hajó oldala beszakadt.
1945-ben a Tündével ellentétben, a legénységnek itt nem sikerült időben megnyitni a fenékszelepeket, hogy a hajó magától elsüllyedjen, így a visszavonuló német csapatok, sok más hajóval együtt a Csongort is elsüllyesztették. A nyilasok, a révfülöpi kikötőben robbantással biztosították, hogy ne kerülhessen szovjet kézre a hajó. Újjáépítése után, 1947-ben állt újra forgalomba.
A Balatonfüredi Hajógyárban 1958-ban felújították, acél hajótestet és zárt utasteret kapott. A főfedélzet nyitott, a hajó a XX. század elejének hangulatát idézi.
Tünde (Balatonlelle)
A Tünde testvérhajójával a Csongorral együtt, az IBUSZ Yachtépítő Rt. balatonfüredi üzemében épült 1927-ben, a Balatoni Hajózási Rt. részére. 1945-ös háborús elsüllyesztését követően, 1947-től a Balatoni Hajózási Vállalat, majd a BAHART tulajdona.
1945. március 27-én a visszavonuló német csapatok Révfülöpön, már a Tünde és a Kelén gépházában is elhelyezték a robbanóagyagot, de hála a hős legénységnek, akik a fenékcsapok megnyitásával elsüllyesztették a hajókat, sikerült megelőzni a komolyabb pusztítást. Révfülöpön a Tat Kávézó épületének oldalán, ma is látható a "A Kelén és a Tünde elsüllyesztőinek emlékére" c. alkotás.
A Csongorhoz hasonlóan, a Tünde fa hajótestét is acélra cserélték 1950-ben és ma is szolgál a BAHART flottájában Siófokon.
Csobánc (Siófok)
Az 1927-ben Budapesten épített - akkori mércével - luxushajó, a vele egyidős Csongorral és Tündével, 2017-ben ünnepelte 90. születésnapját. A Balaton első diesel motorosát már eredetileg is vastesttel építették, a fedélzeti szalon és felépítmények teak-fa, a berendezések pedig mahagóni borítással készültek. Nem meglepő, hogy a század közepi úri közönség kedvelt hajójává vált.
Sok más balatoni társához hasonlóan, az 1945-ben visszavonuló német csapatok a Csobáncot is felrobbantották. Egy évvel később, a gyors helyreállítást követően először a Balatoni Hajózási Vállalat, majd 1955-től a MAHART tulajdonában működött.
Különleges ereklye a hajó kormányállásában található eredeti rézborítású iránytű, valamint a hajó orrészében álló harang.
Érdekes élmény úgy részt venni egy-egy balatoni sétahajózáson, hogy ismerjük az adott hajó történetét, pályafutásának viszontagságait. Ha időnk engedi, keressük fel célirányosan a kikötőket és legalább egyszer tegyünk egy kört mindegyik legendás balatoni hajóval és figyeljük mit üzennek számunkra a sokat látott deszkák.
Források: wikipedia.org, hajozas.hu, balatonihajok.hu, hajoregiszter.hu
Nekem a Balaton az Instagram-on!
Nekem a Balaton a Facebook-on!