Nekem a Balaton

Fülöp-hegyi Millenniumi kilátó

"...ahol a vulkáni kúpok csodás sokasága találkozik a széles víztükörrel..." Cholnoky Jenő

2018. szeptember 28. - aestus

Egy kis sütögetéssel és geocaching-el összekötve, tökéletes fél napos program az év bármely szakában. A település központjától körülbelül egy órás túrával érhető el a 2001-ben átadott, Pelényi Gyula tervei alapján készült 21 méter magas kilátó. A vöröskőből és fából készült őrtoronyra emlékeztető épület, a magyar államalapítás ezeréves évfordulójára készült el.

Csodás őszi időben indultunk el meghódítani a szinte teljes út során, a domboldalból szabad szemmel is látható kilátót. Végig jól kitáblázott és turistajelzéssel is ellátott útvonalon haladtunk felfelé a már szőlő nélküli tőkék birodalmában. Felfelé meg-megcsapta az orrunkat a lehullott erjedő gyümölcs édeskés illata, amit mi egymás között "szüretszagnak" aposztrofáltunk és hallgattuk a meleg őszi napsütésben erőre kapó rovarok zümmögését. A fák lombja még üde zöld volt, a közelgő ősznek csak naplemente után hittünk, amikor rohamosan kezdett hűlni a levegő.

Ahogy feljebb jutottunk, úgy tárult elénk egyre szélesebb panoráma a Balaton középső medencéjéről és a déli partról. Utolsó kihívásként egy kiszáradt hegyi patak medrére hasonlító meredek lépcsősort kellett még megmásznunk, mielőtt felértünk volna a kilátót rejtő, erdővel borított hegytetőre. Ha van idő és kedv, itt javasolt belépni az Androidra és IOS-re is ingyenesen letölthető geocaching alkalmazásba és megkeresni a kilátó melletti erdős részen elrejtett geoládát, akár egy háziverseny keretén belül.

A sütögetést tervezőknek érdemes a lépcsősor alján kialakított tűzrakót használni, mert fent, közvetlenül a kilátó lábánál, nem szabad tüzet rakni. A hegytetőn aztán hirtelen előbukkant a középkori őrtoronyra emlékeztető mégis meglepően újszerű, masszív épület. A négy szintes, belső csigalépcsős torony tetején, 360 fokban tárult elénk a balatoni panoráma szinte teljes szélességében, valamint a tanúhegyek anno Cholnoky Jenő által is megcsodált csúcsai.

A hegyről visszatérő éhes turistát a Mákvirág Borház, vagy a Gomba étterem várja a gasztronómia magasiskolájával, vagy a Rév büfé a mólón, a Balaton egyik legjobb lángosával. Ez után már nincs más dolgunk, mint bámulni a vizet és mielőbb új kalandok után nézni a tónál.

Nekem a Balaton a YouTube-on!

Nekem a Balaton az Instagram-on!

Nekem a Balaton a Facebook-on!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.