Nekem a Balaton

Nekem a Balaton

7 füstbe ment balatoni álom

2019. április 17. - aestus

A világ legnagyobb aquaparkja a Balatonon

Bár teljes bizonyossággal nem állítható, hogy soha nem valósul meg tény, hogy a több mint egy évtizedes tervezés és többszöri nagy bejelentések dacára, máig nem kezdődött meg egyik tervezett helyszínen sem, a világ legnagyobbjának beharangozott aquapark felépítése. Az eredeti tervek szerint a komplexum a vörösberényi part mellett, mintegy 110 hektáros területen, 1,7 kilométer hosszúságban helyezkedett volna el. A közel 5 milliárd eurós teljes költségvetés magában foglal egy gyógyvizes medencekomplexumot, szörfpályákat, különböző vizes sportos tréningpályákat, kalandparkot, akváriumokat, valamint az ezek kiszolgálására alkalmas szállodákat, éttermeket és egy ötezer férőhelyes parkolót. A projekt legkülönlegesebb eleme a fűzfői öböl 30 méter mélyre kikotort medrébe tervezett luxusszálló, amit mini tengeralattjárókkal lehetne megközelíteni. Tekintve, hogy semmilyen hatástanulmány és környezeti felmérés nem készült a látványtervekhez, idővel minden potenciális balatoni önkormányzat kihátrált a projekt mögül, melynek utolsó ismert célpontja Sármellék volt, ahol szintén nem történt a mai napig előrelépés a projekt megvalósításában.

cornwall_eden_project_pixabay_penstones.jpg

Fotó: Pixabay - Penstones - Cornwall Eden Project

Síkomplexum a badacsonyi bazaltbánya helyén

A Badacsony tóra néző oldala hajdan nem az árnyas erdőiben kiránduló turistáktól, hanem az 1903-1965 között működő kőbányától volt hangos, ahol elsősorban a fellendülő vasútépítési munkálatokhoz termeltek ki összesen közel 12 millió tonnányi bazaltot. A látkép és a terület élővilága ugyan erősen megsínylette a fél évszázados bányászati tevékenységet, de szerencsére nem sokkal a bánya bezárása után, sikerült tájvédelmi körzetté nyilvánítani a területet, egyúttal fejlesztési tervek készültek a térség hasznosítására. Turistaszállókat és éttermeket terveztek az üresen álló épületekben kialakítani, a bánya kötélpályáját pedig sífelvonóként szerették volna újrahasznosítani. A cél a Badacsony téli turisztikai központtá alakítása volt, ahol jégvitorlázás, korcsolyázás és túrázási lehetőségek várták volna a kül-és belföldi turistákat.

badacsony_drotkotelpalya_fortepan_1961_chuckyeager_tumblr.jpg

Fotó: Fortepan - CHUCKYEAGER TUMBLR - badacsonyi drótkötélpálya

 A Veszprém-balatoni vasútvonal

1909-ben kezdte meg hatvan évig tartó pályafutását az első gőzvontatású vasút Veszprém és Balatonalmádi között. A pályaszakasz 1968-as bezárását a gőzmozdonyok számára kifejezetten nehéz terepviszonyokkal és ezáltal túl hosszú menetidővel, valamint az alacsony utasforgalommal indokolták. A pálya bár sokáig tervezték, valószínűleg soha nem nyit újra, hiszen a 71-es főút feletti felüljárót időközben elbontották, a nyomvonalat részben beépítették vagy egyéb célokra hasznosították, illetve a nehéz terepviszonyok miatt túlzottan magas beruházási költségekkel kellene számolnia a kivitelezőknek.

balatonalmadi_vasutallomas_fortepan_1960_uvaterv.jpg

Fotó: Fortepan - UVATERV - Balatonalmádi vasútállomás

Toronyház a keszthelyi Balaton parton

Talán napjaink egyik legtöbb indulatot kiváltó, aktuális balatoni témája az-az intenzív ingatlanfejlesztési-és beruházási hullám, amely szinte minden tóparti települést érint kisebb-nagyobb mértékben. Ennek lehetett volna talán legékesebb mintapéldája a keszthelyi Balaton-partra tervezett 25 szintes, közel 100 méter magas lakóház, amelynek kivitelezése hosszas huzavona után, végül a svájci befektető késlekedése miatt nem kezdődhetett meg. A 2019. március 15-én hatályba lépő új országos, de a Balaton Kiemelt Üdülőkörzettel külön is foglalkozó területrendezési tervnek köszönhetően, várhatóan nem is kerül mostanában újra terítékre olyan gigaberuházás, amely a Balaton közvetlen partmenti területeit érinti. 

Balatonring

Az eredetileg Sávoly mellé tervezett versenypálya alapkövét 2008-ban rakták le. A több mint 4 kilométer hosszú versenypálya teljes költségvetése 80 millió euró lett volna, de a részben állami, részben magántőke bevonásával tervezett projekthez szükséges kölcsönt, a Magyar Fejlesztési Bank egy kipattanó korrupciós botrány miatt végül nem hagyta jóvá, így zátonyra futott a kivitelezés. A helyiek igyekeznek rendben tartani a kb. 200 hektáros területet, amely a megkezdett munkálatok miatt mezőgazdasági művelésbe már nem vonható, viszont belterület lévén és a mai napig érvényes, megújításra váró építési engedéllyel együtt, komoly értéket képviselhet értő, kellően bátor és elszánt kezekben.

pixabay_rotatingmass.jpg

Fotó: Pixabay - Rotatingmass

Keszthely-Hévíz villamosvonal

Az először az 1800-as években, majd a Balaton-fejlesztési Tanácsnál 1970 környékén újra felmerült ötlettel, legutóbb egy 2006-os tanulmány is foglalkozott. A máig beteljesületlen nagyszabású terv lényege az lett volna, hogy villamosvonallal kötik össze a keszthelyi kikötőt és a hévízi tó bejáratát. A vonalon főleg nosztalgia kocsikból álló járműparkot üzemeltettek volna, melynek funkciója nem csupán a személyszállításban merült volna ki, önálló idegenforgalmi attrakcióként is számoltak vele. Sajnos a többszöri nekifutás ellenére máig nem történt előrelépés az ügyben, ráadásul mind a két település közti megfelelő buszközlekedés, mind az utasforgalmi adatok a többmilliárdos beruházás ellen szólnak.

fortepan_budapest_fovaros_leveltara.jpg

Fotó: Fortepan - Budapest Főváros Levéltára

Összefüggő balatoni sétány Keszthelytől Balatongyörökig

A terv lényege, hogy az 1974-ben kijelölt, Balatonból kikotort iszap elhelyezésére szolgáló zagyterek mára kellően megtömörödött és kiszáradt területeit, az illetékes önkormányzatok visszakövetelnék az államtól, ezáltal lehetővé téve, hogy rendbe tehessék és pályázhassanak azok újrahasznosítására. A négy érintett település célja, hogy a kb. 5 kilométeres szakasz teljes hosszában végigsétálhatóvá váljon, valamint a természetes élőhelyek megtartásával az adott önkormányzat terveinek megfelelő létesítményeket lehessen kialakítani. Hosszas várakozás után, az idén márciusban hatályba lépő új Balaton-törvénynek is nevezett csomaggal rendeződni látszik a helyzet. A törvény kimondja, hogy az érintett 180 önkormányzatnak összhangba kell hoznia fejlesztési terveit az új törvénnyel. A zagyterek felhasználásának feltételeit egy hamarosan hatályba lépő kormányrendelet fogja megnyugtatóan rendezni, amely többek között a kikötők létesítésének szabályait is rögzíti. Az évtizedek óta megvalósíthatatlannak tűnő Keszthely-Gyenesdiás-Vonyarcvashegy-Balatongyörök sétány kialakítása újra elérhető közelségbe került.

pixabay_ivabalk.jpg

Fotó: Pixabay - ivabalk

Nekem a Balaton a YouTube-on!

Nekem a Balaton az Instagram-on!

Nekem a Balaton a Facebook-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemabalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr5514770684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2019.04.18. 08:53:04

A felsoroltak közül a sávolyi ringért kár. A többi egyrész műszaki okokból maradt el, míg több meg eleve baromság volt.
A sávolyi ring aakor jött szóba, amikor Talmácsi világbajnok volt, és oda egy motorversenyekre való ring lett tervezve, amin VB futamot akartunk rendezni. Elég jó idegenforgalmi beruházás lett volna.
.
De kihatad az egyik legfontosabbat!
A 90-es évek végén, amikor alacsony volt a Balaton vize, találták ki, hogy a déli parton létrehoznak - floridai mintára - szigetekből álló telepeket, melyeken ingatlanok, szórakozóhelyek és kikötők lettek volna.
Ha jól emlékszem Fogyód környékére tervezték az első.
Ezt a környzetvédők fúrták meg.

Lxxxx 2019.04.18. 09:05:42

A vonat Veszprémből Káptalanfüredre ment le (akkor az ottani állomáson két sínpár volt), innen mehetett akár Almádiba (kb. 2,5 km) vagy Balatonfüred felé.

joakos 2019.04.18. 09:06:54

A Keszthely-Hévíz villamosvonal egyáltalán nem lenne baromság, s nem műszaki okok hátráltatják. A rengeteg busz miatt nagy a forgalom, nagy a károsanyag-kibocsátás. Reméljük, miután megépül a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train, ezt is megcsinálják, egy kicsit nagyobb kihasználtsága lenne, mint a felcsúti kisvasútnak... A Hévizi-tó Európa legnagyobb gyógyhatású melegvizes tava, a Sármelléki repteret csak ez tartja életben.
A Balatonring kihasználtsága erősen kérdéses lenne, ha egyáltalán sikerülne odavinni egy MotoGP-hétvégét, azon kívül évente hány alkalommal lenne kihasználva? A Hungaroring naptára sincs éppen tele egy 3 milliós agglomerációban...

KissGecihuszár 2019.04.18. 09:29:50

@joakos: 1000%-ban egyetértek! Nem mellesleg komoly fejlődési potenciált jelenthetne az évről évre 1-re lepukkantabb, eleddig több 1000 lakost veszítő Keszthelynek, ugyanis a minőségi közösségi közlekedés , illetve egy rehabilitált , jelenleg full lepukkant ex honvédségi terület új cégek betelepülését eredményezhetné, akár 2-3000 új munkahelyet teremtve!

nemecsekerno_007 2019.04.18. 09:47:04

@joakos: Jaja a Keszthely-Hévíz villamosról nekem is egyből a TramTrain jutott eszembe. Biztos működni fog, így máshova is lehet majd építeni, nagy szükség van jó infrastruktúrára... Budapesten is úgy kéne működnie a közlekedésnek, hogy a vonat meg a HÉV is bemegy a metróalagútba ahogy ez Münchenben van. Mondjuk leszállsz a vonatról a parlamentnél...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2019.04.18. 09:51:43

"várhatóan nem is kerül mostanában újra terítékre olyan gigaberuházás, amely a Balaton közvetlen partmenti területeit érinti. "

Erre ne vegyünk mérget, hiszen Lőre és a királyi vej is a területen forgolódik.

Sir Gombóc 2019.04.18. 10:10:37

@Lxxxx: Veszprém-Alsóörs vasútvonal volt, káptalanfüredi elágazással. Almádi felé nem lehetett menni, csak alsóörsi fordulással.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2019.04.18. 10:58:37

A Veszprém-Alsóörs vonalat kéne újjáépíteni Tram-Trainként.

Lxxxx 2019.04.18. 11:22:54

@Sir Gombóc: Mindenhol csak azt találta, hogy egy helyen jött le a partra, a híd egyik pillére még áll, ha Almádi felöl mész Káptalanfüred felé, a Határcsárda után, pont a káptalanfüredi helyiségnévtáblánál. Erről sok korebeli fotóm is van, mint ahogy a káptalanfüredi két vágányos állomásról. Az egyik az Almádi (Pest) felöl érkező, a másik a Veszprém (Győr, Bécs) felöl érkező vonatoknak. És innen lehetett "visszafelé" menni Almádiba. Az alsóőrsiről sosem hallottam, de érdekel, igyekszem utánanézni.

deckard_r 2019.04.18. 11:36:21

@Lxxxx: hu.wikipedia.org/wiki/Als%C3%B3%C3%B6rs%E2%80%93Veszpr%C3%A9m-vas%C3%BAtvonal
Az alsóörsi volt a végpontja, az mai is egy nagyobb többvágányos állomás. Ott volt a fűtőház és mozdonyfordító is...

joakos 2019.04.18. 13:38:06

@nemecsekerno_007: A Szentendrei HÉV a föld alatt megy egy megállót a Margit-hídtól a Batthyány térig, onnan már nem megoldható a metróalagútba vezetni. De nemsokára a Déli és a Nyugati pu-t összekötik a föld alatt, az is valahol ott fogja metszeni a Dunát, ahol most az M2-metróalagút van, de a vasútnak ott is külön alagutat kell majd fúrni.
A Keszthely-Hévíz vonal jóval olcsóbb lenne, alig 6 km, föld felett, pont útba esik a Festetics-kastély is meg Keszthely kertvárosa is, jó kis urbanizálódó térség lehetne.

szepipiktor 2019.04.18. 14:33:35

"De nemsokára a Déli és a Nyugati pu-t összekötik a föld alatt"
haha... hahaha...
Én emlékszem, amikor a M3 nemsokára kimegy Káposztásra...
Emlékszem, hogy majd nemsokára az M4 elmegy Újpalotára...
Arra is, hogy lesz kormányzati negyed, ezért nemsokára Rákosrendező lesz a fejállomás... Ahol persze sem felszíni kapcsolat, sem infrastruktúra nem vol, ma sincs, nem is lesz.
De a nemsokára csak arra vonatkozott, hogy bezártak iskolákat, lebontottak épületeket. Ma meg poros koszos parkoló van csupán és ma is a Nyugati a fejállomás, Rákosrendező meg pusztul.
Szóval a "nemsokára" dolog hazánkban az jelenti = SOHA!

Nancsibacsi 2019.04.18. 19:26:41

Mindegyik gigantikus, de egyik se világmegváltó. Továbbra sincs túl sok értelme ősz-tavasz között a Balatonra menni: ezek miatt se lett volna.

KissGecihuszár 2019.04.18. 20:41:51

@Nancsibacsi: köszönjük, emese! Ez egy "fergeteges" komment volt...

Amator 2019.04.18. 21:17:26

De mit keres itt az Eden Project ?

MaCS_70 2019.04.18. 21:49:37

A veszprémi vasútvonalról a szomszédom sokat mesélt -- ő akkoriban vezető volt a MÁV-nál. Szerinte személyes okok miatt szüntették meg az amúgy rendben működő vonalat.

Tőle teljesen függetlenül a vonal egyébként része a családi legendáriumnak is. Budapestről indult volna egy veszprémi kirándulásra a család, de a roppan talpraesett nagybátyám az alsóörsi állomáson nem a veszprémi vonatra, hanem a Budapestre visszamenőre szállította fel a társaságot, úgyhogy az aznapi egyetlen látnivaló az alsóörsi állomás lett.

MaCS

Lxxxx 2019.04.23. 10:02:54

@MaCS_70: "Szerinte személyes okok miatt szüntették meg az amúgy rendben működő vonalat." - Nem kizárt. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy Veszprémtől lefeleé volt reptér és egy szovjet kisváros is (Szentkirályszabadja mellett, részben most is megvan) a katonáknak. Lőtér, stb. Ezen felül Veszprémtől a Bakony felé óriási területek megint csak hadi célúak voltak és elég titkosak - ezért volt az, hogy a Győr - Veszprém vonalat is elsorvasztották gyakorlatilag, sokszor csak buszok jártak, ma is kissé nehézkes az újjáélesztet vonalon a közlekedés - viszont gyönyörű szép a vonatút a Bakonyon át! Csak kissé sokáig tart. Szóval a Nyugatmagyarország - Balaton vasúti közlekedés szerintem leginkább ennek esett áldozatul.

GOLAZ111 2019.10.14. 09:09:48

@Lxxxx: Nem a repülőtér felé ment. Valamikor volt egy iparvágány a repülőtérre, aztán ez megszűnt de épült egy másik a Bakony Művek felé. Ezen a szakaszon még volt teherforgalom pár évig.
Az egész vonalat pár évvel a megszűntetés előtt újították fel.

Lxxxx 2019.10.14. 09:52:48

@GOLAZ111: Azt tudom és köszi! Hozzászólásomban azt akartam jelezni, hogy a - magyarországi méretekhez - képest borzasztóan nagy kiterjedésű hadászati terület közelében meglehetősen visszafejlesztették a civil közlekedést - főleg a kötöttpályásat.
süti beállítások módosítása